De 5 beste opruimtips voor 2020

In dit artikel vindt u de 5 beste tips van onze home organizer voor een opgeruimd 2020. Pas deze tips toe en geniet het hele jaar door van huis dat er netjes bij ligt!

Tip 1: 3 belangrijke stappen voor een efficiënte opruimfase

Begin het jaar goed en volg deze 3 cruciale maar eenvoudige stappen voor een snel en efficiënte opruimbeurt. Voor de eerste tip gebruiken we als voorbeeld van de slaapkamerkast,waar snel een rommelboel in kan ontstaan..

1. Verzamelen per categorie

De eerste stap is uw kast leegmaken! Zo krijgt u een beeld van al de spullen die in uw kast liggen. Jassen, kleren, accessoires, sportartikelen, allerlei tassen ...: sorteren is de boodschap!  Gedaan? Verzamel dan alles per categorie. U hebt nu een totaalbeeld van alles wat in deze kast een plekje moet krijgen.

2. Sorteren en beslissen

Alles uit de kast gehaald en verzameld per categorie? Dan kunt u nu overgaan naar de sorteerfase! Leg aan de ene kant wat u wilt houden en aan de andere kant wat u wil doorgeven of weggooien.

Maar hoe beslist u iets bij te houden of weg te gooien? Het is belangrijk dat u zich de juiste vragen stelt: Is dit voorwerp in goede staat? Gebruik ik het regelmatig? Ben ik er tevreden over? Moet ik dit echt bijhouden? Als het antwoord op al deze vragen ja is, kan u het voorwerp houden. Zo niet, doet u het voorwerp weg.

3. Opbergen en organiseren

Eens de sorteerfase is afgerond, blijven enkel de spullen en kleren over die u in de kast moet opbergen. U moet dus voor ieder item een plekje vinden in functie van het gebruik (dagelijks of sporadisch). De jeans die u regelmatig draagt, moet u dus gemakkelijker uit de kast kunnen halen dan de skivest die u maar één week per jaar nodig heeft. Tijd voor actie!

Resultaat? Een opgeruimde kast zodat u in een vingerknip vindt wat u nodig heeft.

Tip 2: De techniek van drie bewegingen

De tweede tip helpt u de voorwerpen die u vaak gebruikt binnen handbereik te houden. Dit noemt men de techniek van 3 bewegingen! Voor deze tip nemen we de dressingkast als voorbeeld.

Organiseren in functie van gebruik

Het principe is eenvoudig: de voorwerpen die u dagelijks gebruikt, moeten toegankelijk zijn in maximum 3 bewegingen. U vindt deze voorwerpen dus steeds binnen handbereik en krijgt de gewoonte om ze na gebruik terug te leggen.

De dressing als voorbeeld

U hebt het moeilijk om uw dressing op orde te houden? Is het iedere ochtend een rush waarbij u veel tijd verspilt bij het zoeken naar 2 identieke kousen? Pas dan de eerste tip toe. Sorteer uw kleren en leg ze vervolgens op categorie zodat u alles steeds bij de hand hebt. Leg uw ondergoed bijvoorbeeld in één lade zodat u ‘s ochtends niet meer hoeft te zoeken! Een kleine tip: de lades met compartimenten zijn superhandig en geven een plekje aan al uw accessoires.

Resultaat? Een ordelijke dressing met een plekje voor al uw kleren en accessoires zodat u zich ‘s ochtends nooit meer hoeft te haasten.

Tip 3: Een opgeruimde vestiaire voor het hele gezin

U bent nu helemaal vertrouwd met de techniek van 3 bewegingen. Aarzel niet om deze tip ook toe te passen voor uw vestiaire. In de inkomhal en vestiaire kunt u immers heel wat spullen herbergen die anders in huis zouden rondslingeren! Zo hebben kinderen na schooltijd vaak de gewoonte om hun jassen en boekentassen te laten rondslingeren in plaats van ze aan de kant te zetten.

Hoe ziet de ideale vestiaire eruit? Volgens onze interieurarchitecten mogen 2 zaken niet ontbreken:

  • Een hangroede: Pas de hangroede aan zodat deze op de hoogte van de kinderen hangt zodat iedereen zijn jas gemakkelijk kan weghangen.
  • Een laag opbergmeubel: Perfect voor schoenen, sjaals en handschoenen en als zitbank bij het aan- en uittrekken van de schoenen!

Onze home organizer geeft een kleine extra tip voor uw vestiaire: Geef elke lade van uw laag opbergmeubel een verschillende kleur. Zo kan ieder gezinslid zijn eigen lade uitkiezen.

Resultaat? Een opgeruimde en georganiseerde vestiaire die voor het hele gezin structuur brengt in de ochtend!

Tip 4: Opruimen met de kids is belangrijk!

Nu uw vestiaire er netjes bijligt en uw kinderen gemakkelijk zelf hun jassen kunnen opbergen is het tijd om uw woonkamer onder handen te nemen!

We weten het allemaal: kinderen spelen graag dicht bij u in de woonkamer maar houden er ook van om hun speelgoed te laten rondslingeren op hun favoriete speelplek!

Opruimen in zo weinig mogelijk bewegingen!

Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kinderen zelf hun speelgoed opruimen? Door kasten te plaatsen die op maat zijn van uw kinderen én hun speelgoed. Bovendien kunt u ook hier de techniek van 3 bewegingen toepassen: uw kinderen moeten hun speelgoed opbergen in zo weinig mogelijk bewegingen. 

  • Voorzie opbergruimte op maat van iedere speelgoedcategorie (autootjes, poppen, gezelschapspelletjes ...).
  • Combineer laden en legplanken in diverse afmetingen. Knuffels en poppen zult u immers ergens anders opbergen dan de gezelschapsspelletjes en boeken van uw kind.
  • Kleine tips van onze interieurarchitecten: Voorzie grote, diepe lades onderaan het TV-meubel. Zo kunnen uw kinderen hier gemakkelijk hun speelgoed in kwijt.

Ruim elke dag samen op!

Een andere tip van onze home organizer is om iedere avond samen met uw kinderen de woonkamer op te ruimen. Zo leert u uw kinderen om van opruimen een gewoonte te maken.

Resultaat? Een opgeruimde woonkamer van zodra de kinderen in bed liggen. U kunt dus in alle rust genieten van uw avond!

Tip 5: Een opgeruimd bureau

De laatste tip helpt u om uw bureau netjes te houden! Werknemer, zelfstandige of student: iedereen heeft nood aan een georganiseerd bureau. Ontdek hier de oplossingen en tips van onze home organizer.

Organiseer uw bureau 

We hebben allemaal wel een bureaulade die we moeilijk open krijgen omdat ze zo vol zit! Balpennen, perforators, markeerstiften en passers liggen kriskras door elkaar, maar ook een zonnebril of een horloge dat u niet meer gebruikt vindt u hier. Om orde op zaken te stellen, raden wij aan om de 3 belangrijke stappen voor een efficiënte opruimfase (tip 1) toe te passen: verzamelen sorteren opbergen. Klaar? Voorzie dan een lade met compartimenten die is afgestemd op al uw bureaumateriaal dat u regelmatig gebruikt.

Breng uw papierwerk op orde

Nu uw bureaumateriaal zijn plekje heeft, is het tijd om uw papierwerk onder handen te nemen. We weten het allemaal: papieren stapelen zich snel op en mappen blijven rondslingeren op het bureau. Daarom adviseren onze interieurarchitecten om legvlakken te voorzien met een hoogte van 33 cm. Waarom? Om de eenvoudige reden dat dit de gemiddelde hoogte is van de mappen die het vaakst gebruikt worden.

Bovendien is het handig om te weten welke administratie u zeker moet bijhouden en voor hoelang. De jaarlijkse verzekeringspapieren hoeft u slechts één jaar bij te houden terwijl u belastingpapieren 5 jaar in uw bezit moet hebben. 

U weet het nu wel: er zijn diverse eenvoudige tips om uw huis op orde te houden. Dankzij de beste tips van onze home organizer en onze opbergoplossingen op maat wordt opruimen kinderspel.

Dus tijd om in actie te schieten! Aarzel niet om een afspraak te maken met onze interieurarchitecten en na te denken over de meest geschikte opbergoplossingen die zijn afgestemd op uw interieur én uw nieuwe opruimgewoontes!

Vraag een vrijblijvende offerte aan onze interieurarchitecten
Lees ook
Bekijk alle artikelen